NKmontferland

Laaggeletterdheidsprogramma's – Tips voor het maken van materiaal dat gemakkelijk te lezen en te begrijpen is

 <a href=Hetsen & Visschers ” style=”max-width:43% margin:0px 10px; height:auto; max-height:369px; width:auto;”>

Laaggeletterdheidsprogramma's – Tips voor het maken van materiaal dat gemakkelijk te lezen en te begrijpen is

De behoeften van laaggeletterde gemeenschappen zijn vaak anders dan die van andere gemeenschappen. Ze kunnen verschillende formaten of diensten vereisen, zoals die met foto's en video's. Ze hebben misschien een schermlezer nodig om de materialen te lezen, of ze hebben een creatievere manier nodig om belangrijke boodschappen over te brengen. Ongeacht de specifieke behoeften van een groep, zijn er verschillende manieren om materialen te maken die gemakkelijk te lezen en te begrijpen zijn. Hieronder vindt u enkele ideeën om u op weg te helpen.

Een belangrijke stap in het lesmateriaal voor patiënten is het gebruik van gewone woorden en taal in plaats van medische termen. Bovendien mogen zinnen niet langer zijn dan 10 woorden en met de actieve stem worden geschreven. Een goede vuistregel voor lettergrootte is tussen de 10 en 14 punten. Dit kan laaggeletterden helpen begrijpen wat ze lezen.

Een ander belangrijk aspect van laaggeletterdheidsprogramma's is om begeleiders te voorzien van steigers die hen zullen helpen het leerplan te onderwijzen. Veel programma's zijn gebaseerd op een train-de-trainer-model, wat betekent dat de begeleiders worden getraind om het leerplan herhaaldelijk te geven. Dit kan leiden tot slechtere resultaten. Zelfs als de begeleiders ervaren zijn, hebben ze nog een beetje ondersteuning nodig, vooral in laaggeletterde contexten. Dit kan worden gedaan door middel van snelle handleidingen voor facilitators.

Onderzoek heeft aangetoond dat laaggeletterdheid verband houdt met een slechte gezondheid, armoede en arbeidsparticipatie. Daarom is het van vitaal belang om te focussen op alfabetiseringsprogramma's, vooral voor mensen uit gemarginaliseerde groepen. Naast een slechte gezondheid en slechte vooruitzichten op werk, kan laaggeletterdheid een ernstige negatieve impact hebben op de ontwikkeling van kinderen. Daarom moet de federale overheid prioriteit geven aan alfabetiseringsprogramma's voor laaggeletterde groepen.

Informatie over dit onderwerp: https://hetsen-visschers.nl/